Ini pertanyaan yang nakal. Masakan maktab tidak naik taraf? kini maktab menawarkan kursus hingga peringkat ijazah perguruan. Bukankah itu tanda naik taraf. Ya, betul. Bagaimana kalau saya kata bahawa maktab hanya bersalin kulit, bukan isinya. Macam ular sawa. Dulu bernama 'training colegge' kemudian bertukar nama 'maktab', institut perguruan dan kini Institut Pendidikan Guru Malaysia kampus .... Bukankah itu tanda bersalin kulit. kali terakhir maktab bersalin kulit pada tahun 2006.
Mengapakah saya berkata maktab sekadar bersalin kulit. Alasan saya;
1. Sehingga kini, kursus-kursus peringkat ijazah yang ditawarkan oleh IPGM belum lagi mendapat kelulusan MQA, sedang pelajarnya tinggal 1 - 2 tahun lagi akan tamat belajar,
2. Sukatan bagi mata pelajaran kursus KPL-SPM (PPISMP dan PISMP) masih bercelaru dan banyak kelemahan,
3. Tajuk dalam sukatan pelajaran bagi Kertas A bertindihan dengan Kertas B. Tajuk sama kertas berbeza,
4. Sesetengah soalan dalam peperiksaan semester (berpusat) kabur, tidak jelas, tidak diajar oleh pensyarah, malah tiada tersenarai dalam Jadual Penentu Ujian (JPU), Ada ketika tajuk bagi Kertas A dibina soalan bagi Kertas B,
5. Penempatan pensyarah yang tidak tepat dengan kelulusan dan kepakaran. Misalnya, pensyarah berkelulusan BA (Sejarah), MA (Kurikulum) ditempatkan di Jabatan Pengajian Melayu dan bertugas mengajar Subjek Bahasa Melayu,
6. Kemudahan peralatan untuk P & P ketinggalan. Masih menggunakan OHP dan terhad LCD. Malah, talian internet juga terhad dan bermasalah,
7. Tiada peruntukan khusus untuk pensyarah membuat kajian dan penulisan ilmiah. Lazimnya, pensyarah dikumpulkan di suatu tempat dan disuruh menyiapkan artikel / kajian untuk diterbitkan dalam Jurnal sendiri,
8. Pensyarah tidak ada autoriti untuk membuktikan kepakaran,
9. Kegagalan pelajar akan dipersalahkan pada pewnsyarah walaupun kegagalan itu berpunca daripada pelajar sendiri,
10. Kemudahan tempat kuliah dan sumber rujukan P & P sangat terhad,
11. Kenaikan pangkat (gred) adalah berdasarkan keTUAan, bukan ilmu, kelayakan akademik dan kepakaran,
12. Pensyarah berkelulusan BA mendominasi jawatan penting IPGM, pembuat dan pemutus dasar, sedang di universiti berperanan sebagai tutor sahaja,
Mengapakah saya berkata maktab sekadar bersalin kulit. Alasan saya;
1. Sehingga kini, kursus-kursus peringkat ijazah yang ditawarkan oleh IPGM belum lagi mendapat kelulusan MQA, sedang pelajarnya tinggal 1 - 2 tahun lagi akan tamat belajar,
2. Sukatan bagi mata pelajaran kursus KPL-SPM (PPISMP dan PISMP) masih bercelaru dan banyak kelemahan,
3. Tajuk dalam sukatan pelajaran bagi Kertas A bertindihan dengan Kertas B. Tajuk sama kertas berbeza,
4. Sesetengah soalan dalam peperiksaan semester (berpusat) kabur, tidak jelas, tidak diajar oleh pensyarah, malah tiada tersenarai dalam Jadual Penentu Ujian (JPU), Ada ketika tajuk bagi Kertas A dibina soalan bagi Kertas B,
5. Penempatan pensyarah yang tidak tepat dengan kelulusan dan kepakaran. Misalnya, pensyarah berkelulusan BA (Sejarah), MA (Kurikulum) ditempatkan di Jabatan Pengajian Melayu dan bertugas mengajar Subjek Bahasa Melayu,
6. Kemudahan peralatan untuk P & P ketinggalan. Masih menggunakan OHP dan terhad LCD. Malah, talian internet juga terhad dan bermasalah,
7. Tiada peruntukan khusus untuk pensyarah membuat kajian dan penulisan ilmiah. Lazimnya, pensyarah dikumpulkan di suatu tempat dan disuruh menyiapkan artikel / kajian untuk diterbitkan dalam Jurnal sendiri,
8. Pensyarah tidak ada autoriti untuk membuktikan kepakaran,
9. Kegagalan pelajar akan dipersalahkan pada pewnsyarah walaupun kegagalan itu berpunca daripada pelajar sendiri,
10. Kemudahan tempat kuliah dan sumber rujukan P & P sangat terhad,
11. Kenaikan pangkat (gred) adalah berdasarkan keTUAan, bukan ilmu, kelayakan akademik dan kepakaran,
12. Pensyarah berkelulusan BA mendominasi jawatan penting IPGM, pembuat dan pemutus dasar, sedang di universiti berperanan sebagai tutor sahaja,
Tiada ulasan:
Catat Ulasan